Yrittäjä: Antti Kilpeläinen

Naimisissa; Neljä lasta.


Pätevyys:

- Poliisihallituksen hyväksymä Jv-kouluttaja ja voimankäyttökouluttaja

- Turvasuojaaja


Ammattitausta:

Poliisi:

- Valvonta-, hälytys- ja tutkintatehtävät (2000 - 2011, 2015).

Rajavartiolaitos:

- Varusmieskoulutus (KR / Sissik / Vänrikki).

- Partio - ja vartiotehtävät SLMV (1993-2000).

- Rajatarkastaja SLMV (2011-2014).

Puolustusvoimat:

- Va. toimiupseeri

Harrastustausta:

- Kestävyyslajit, pallopelit ja moottoriurheilu elämäntapana.

- Voimaharjoittelu- ja kamppailulajiosaaja.

- Karate: Kokemusta Urheilijana, valmentajana ja karateseuran puheenjohtajana.

- Jääkiekkovalmentaja (2015 - 2017).

Muuta:

- Yrittäjän ammattitutkinto

- Kuntavaltuutettu.

- Res. luutnantti.

- Ilmailulupakirja (PPL, UPL).

- Vahva ammattikokemus rikollisuuden torjunnasta, pelastustehtävistä ja suuronnettomuuksista. Poliisitehtävissä lukuisia kohtaamisia vaarallisten henkilöiden kanssa (sis. voimankäyttö, pakkopysäytys- ja aseenkäyttötilanteet). Realistinen kuva rikollisuudesta nykymuodoissaan.


Alla artikkeli Sipoon Sanomista:

Minä ja Suomenlahti: Antti Kilpeläinen sai tuntuvan tulikasteen merivartijan uralle Estonian pelastustöissä – "Muistan miettineeni, että veneitä uppoaa joskus, matkustajalaivoja ei koskaan"

Työ: Merivartijana työskennellyt Antti Kilpeläinen oppi jo uransa alkuvaiheessa kunnioittamaan meren mahtia.

Antti Kilpeläinen on työskennellyt niin puolustusvoimilla, merivartiostossa kuin poliisinakin. Nykyisin hänellä on oma turvallisuusalankoulutuksia tarjoava yritys. ULLA YLIHERNE

Ulla Yliherne

Syyskuussa vuonna 1994 merivartija Antti Kilpeläinen työskenteli Suomenlahden merivartiostossa vartioalus Kiislalla.

Hänen vahtivuoronsa kansimiehenä oli päättynyt keskiyöllä ja Kilpeläinen oli kivunnut kajuutansa yläpetiinsä nukkumaan. Uni loppui kuitenkin lyhyeen.

– Havahduin siihen, että aallot löivät todella kovaa laivan runkoon. Tajusin, että nyt mennään sellaista vauhtia eteenpäin, että on tosi kyseessä, Kilpeläinen muistelee.

Vartiolaivan ohjaamoon päästyään Kilpeläiselle kerrottiin, että autolautta m/s Estonia oli uponnut matkalla Tallinnasta Tukholmaan. Aluksessa oli onnettomuushetkellä 989 ihmistä.

– Se yö oli melkoinen tulikaste uralleni, koska olin vasta aloittanut merivartiostossa edellisenä vuonna. Muistan miettineeni, että soutu- ja purjeveneitä joskus uppoaa, mutta ei matkustajalaivoja.

Onnettomuuspaikalla Kiislan miehistöä kohtasi mykistävä näky. Lukuisia pelastuslauttoja kellui hurjassa aallokossa. Suurin osa niistä oli ylösalaisin.

Hyvänä talvena jalkapalloa pystyi pelata jää päällä keskellä merta.

– Meidän rooliksemme jäi käydä läpi sikin sokin kelluvia tai puoliksi uponneita pelastuslauttoja, vaikka siinä vaiheessa oli jo selvää, ettei ketään enää löydettäisi hengissä.

Ei ollut kaukana, etteikö kovassa merenkäynnissä pelastajista itsestään olisi tullut pelastettavia.

– Laivassamme oli muistaakseni seitsemän halkeamaa rungossa sen reissun jälkeen. Jokainen meistä oli helpottunut kun selvisimme hengissä takaisin Katajanokan laituriin, Kilpeläinen sanoo.

Hän palasi onnettomuuspaikalle pari vuotta myöhemmin.

– Ajoin sukellusrobottia kun porasimme öljyä ja muita haitallisia aineita pois Estonian kyljestä yhdessä norjalaisen erikoisryhmän kanssa.

Merivartijana Antti Kilpeläinen on päässyt helikopterin kyytiin useamman kerran. Tässä kuvassa hän osallistuu harjoituksiin, jossa Kilpeläinen nostetaan merestä vinssaamalla kopterin kyytiin. ANTTI KILPELÄISEN KOTIALBUMI

VAIKKA meri on näyttäytynyt Kilpeläiselle ankarimmassa muodossaan, pääasiassa merivartijan työ on hänen mukaansa rauhallista yleismiehenä tai -naisena olemista.

Pelastustehtävien ohella työnkuvaan kuuluvat niin rajatarkastukset kuin poliisitehtävät, kuten ruorijuopumusvalvonta. Osa merivartijoista toimii myös sukeltajina ja pintapelastajina.

Työpaikkana voi olla niin merivartioasema, vartiolaiva kuin lentoaseman passintarkastusosasto.

– Hommaan sopii sopivasti itsensä kanssa sinut oleva henkilö. Usein vastaan tulee tilanteita, joissa isoja päätöksiä pitää tehdä itsenäisesti, Kilpeläinen kuvailee.

– Esimerkiksi tarkkailutehtävissä eteen voi tulla tilanne, jossa tutka ilmoittaa poikkeavista havainnoista. Tilanteessa täytyy tehdä nopeasti arvio siitä onko kyseessä todellinen uhka, kuten esimerkiksi salakuljetusyritys tai vieraan vallan rajaloukkaus vai sittenkin lintuparvesta johtuva tutkavirhe, hän kuvailee.

URA merellä ei ollut Sotkamossa kasvaneelle Kilpeläiselle itsestään selvä valinta.

– En ole rannikkoseutujen kasvatti. Päinvastoin. Meri oli tällaiselle maakrapulle vain kaukaisesti tuttu elementti.

Työuransa alkuvaiheessa Kilpeläinen työskentelikin jalat tiukasti maan kamaralla puolustusvoimilla Kainuun prikaatissa.

– Minulla oli jo katsottuna paikka maarajalle Kuhmossa tai Suomussalmella, mutta tilaisuus meni ohi ylioppilaskirjoitusten takia.

Kirjoitusten jälkeen sopiva paikka aukesi Suomenlahden merivartiostossa.

– Olihan se ihan mieletöntä päästä merelle ja nähdä ensimmäisen kerran keskellä avomerta laivaamme tervehtimään tullut hylkeenpoikanen. Sitä hetkeä on vieläkin makea muistella.

Kilpeläinen uskoo, että taustansa ansiosta hän on osannut myös arvostaa ja ihmetellä meren monimuotoisuutta.

– Suomenlahti on valtavan hieno miljöö, jollaista ei ole toista.

– Mieleen ovat jääneet esimerkiksi ukkoset keskellä Suomenlahtea, joita ei maissa näe koskaan. Tai se, kun hyvänä talvena jalkapalloa on voinut pelata jää päällä keskellä merta, Kilpeläinen nauraa.

Kalastuksesta kiinnostuneelle Kilpeläiselle työ Suomenlahdella on tarjonnut myös unohtumattomia harrastuskokemuksia.

– Erään kerran olin työvuorossa merivartioasemalla ja meidän piti lähteä venepartioon. Myöhästyin kyydistä, koska olin luodolla saanut kiinni uistimeeni ison meritaimenen. Esimies hyväksyi selittelyni kun pystyin todistamaan alibini oikeaksi 4,5 kiloisella taimenella, Kilpeläinen virnistää.

Antti Kilpeläisen mukaan joskus kova merenkäynti pääsee yllättämään myös ammattilaiset. Kuvassa pahoinvoinnin tuloksia pestään vartiolaiva Valppaan kyljestä. ANTTI KILPELÄISEN KOTIALBUMI

Vuosituhanteen vaiheessa Kilpeläinen haki ja pääsi poliisikouluun. Meri veti kuitenkin takaisin ja hän palasi poliisivirastaan Suomenlahden merivartiostoon rajatarkastustehtäviin vuonna 2011.

– Vuonna 2015 jouduin irtisanoutumaan esikunnan määräyksestä, koska olin ehdolla eduskuntavaaleissa. Virka tulkittiin sotilasviraksi, hän kertoo.

Nykyisin Pornaisissa asuva Kilpeläinen työskentelee turvallisuuskouluttajana oman yrityksensä kautta sekä toimii urheiluhierojana Nikkilän hierontapisteessä.

Ikävä merelle iskee kuitenkin aina välillä.

– Palaan varmasti merelle, mutta tuskin enää entisissä merkeissä. Kymmenen vuoden ura oli hieno, mutta riittävä satsi.